Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Hadbjerg Skole
Mobil menu

Princip for klassedeling og klassesammenlægning

 

 Princip for klassedeling og klassesammenlægning (klasseændring)

 

Formål:

At skabe tryghed og gennemskuelighed ved at sikre en god proces, kommunikation og samarbejde med de berørte elever, forældre og personale, når det er besluttet at en klasse/årgang skal deles eller lægges sammen (klasseændring). 

 

Baggrund

 

Elevprognosen for Hadbjerg Skole peger på, at skolen i en årrække kommer til at balancere imellem 1 og 2 klasser per årgang. En klasse skal deles eller lægges sammen efter reglerne i folkeskolelovens § 17, der siger at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Fra skoleåret 2024-25 indfases der med de nye 0. klasser, at elevtallet normalt ikke må overstige 26 frem til 3. klasse. Kommunalbestyrelsen kan dog, i særlige tilfælde, tillade et højere elevtal i grundskolens klasser - dog ikke over 30 (28 i indskolingen – indfases fra 1. august 2024)

 

De økonomiske midler tildeles efter det faktiske elevtal på en årgang, hvorfor et lille elevtal i en klasse bliver en tungtvejende årsag til klassesammenlægning. En klasseændring kan dog også besluttes på baggrund af pædagogiske overvejelser.

 

Det er skolelederens kompetence at beslutte klassestørrelser, herunder sammenlægninger og delinger, samt om der skal søges dispensation.

 

Mål:

Ved en klasseændring skal skolen have fokus på at understøtte børnenes læring og trivsel fremadrettet. Derfor tilstræbes det at lave klasser, hvor der tages hensyn til:

 

  • Ensartet klassestørrelse

  • Interesseområder og relationer

  • Fordeling i forhold til køn

  • Gruppedynamikken blandt eleverne, med fokus på at danne grundlag for det bedst mulige trivsels- og læringsmiljø

  • Kontinuitet under hensyntagen til læringsmiljø, pædagogiske behov og økonomi


 

 

Det tilstræbes at sikre en god og rettidig kommunikation. Når kendte fællesskaber skal 

ændres og nye skal etableres, skal det så vidt muligt tilstræbes, at processen af elever, forældre og medarbejdere opleves som god og gennemsigtig.

 

Skolens ansvar:

  • Beslutning om klassesammenlægning/-deling træffes af skolens ledelse efter en samlet drøftelse med personalet omkring de berørte klasser. Beslutningen forelægges skolebestyrelsen ved først kommende bestyrelsesmøde.

 

  • Elever og forældre informeres så tidligt som muligt om en forestående klassesammenlægning/-deling.

 

  • De berørte forældre informeres af ledelsen via aula, og forældrene indbydes samtidig til forældremøde, hvor der bl.a. informeres om principper for klasseændring.

 

  • Eleverne informeres af klasselæreren

 

  • Elever og forældre informeres som udgangspunkt samtidig

 

  • Årgangsteamet udarbejder et forslag til den nye klassedannelse og fremlægger det for skolens ledelse, som træffer den endelige beslutning

 

  • Det tilstræbes, at der i de nye klasser vil være lærere/pædagoger, som er kendt af klassens elever

 

  • Når klasserne er dannet, holdes der hurtigst muligt et forældremøde, hvor det drøftes, hvordan forældregruppen bedst muligt støtter op om den nye klasse. Der vælges et nyt forældreråd

 

  • Ledelsen afsætter, i samråd med årgangsteamet, ressourcer til at give de nydannede klasser en god start, der giver mulighed for aktiviteter som kan tømre den/de nye klasse(r) sammen. Ressourcen afhænger af det aktuelle behov og skolens økonomi

 

  • Ledelsen skal ud fra en vurdering af det pædagogiske behov i den/de nye klasser afsætte pædagogiske ressourcer, der understøtter klassens/klassernes faglige og sociale udvikling på den lange bane. Ressourcerne kan f.eks. anvendes til støtte og holddeling. Ressourcen afhænger af det aktuelle behov og skolens økonomi

 

 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene bestræber sig på at bidrage konstruktivt i processen. Dette ved at deltage på de indkaldte møder og have en positiv tilgang til den nye klasse, de nye kammerater, forældre og lærere/pædagoger

 

  • Forældrene skal have fokus på både individet og fællesskabet. I en ny klasse skal både ens eget barn og hele klassen være i en god faglig og trivselsmæssig udvikling

 

  • Forældrene skal prioritere den nye klasse. Fx ved at have et aktivt klasseforældreråd og at forældrene bestræber sig på at deltage i de tilrettelagte arrangementer

 

Evaluering:

  • Efter klasseændringen evalueres processen med forældrene (evt. med forældrerådet), elever og team. Ledelsen er ansvarlig.

  •  

 

 

 

 

Vedtaget d. 14. december 2023